.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لزوم احیاء بندر فرح آباد ساری


تاریخ قدیم و معاصر به روایت اسناد و تصاویر، وجود بندر فعال و بین المللی اقتصادی فـــــــــرح آبـــــــاد را حداقل از دوره حاکمیت صفوی تا سالهای آغازین دوره پهلوی دوم تایید کرده و به همین مناسبت فرح آباد هم از مرکز فعال و بزرگ گمرک برخوردار بوده و هم در حاشیه فعالیتهای بندری، فعالیتهای شیلاتی و صید ماهیان استخوانی و خاویاری نیز در فرح آّباد از رونق خاصی برخوردار بوده است.

شاهد مثال این ادعا، پدربزرگ مادری ام یعنی مرحوم میرزا جواد فرزانه کناری و برادر ایشان مرحوم میرزا حسین بروجردی کناری اند که از گمرک بابلسر به گمرک فرح آباد انتقال یافته و تا زمان انحلال در این گمرک اشتغال داشته اند.

در کتابهای تاریخی و به ویژه در گزارشات جهانگردان اروپایی به وضوح و به کرات نقل شده است که فرح آباد دارای بندری بزرگ و فعال بوده و طی آن کشتی های بزرگ خارجی از جانب روسیه و کشورهای حاشیه دریای مازندران در این بندر پهلو گرفته و به امر صادرات و واردات و نیز حمل و نقل مسافران خارجی و داخلی می پرداختند.

بندرگاه بزرگ و بین المللی فرح آباد در مصب رودخانه های عریض و پر آب تجن و زردی به دریای مازندران قرار داشته و این دو رودخانه عمیق، براحتی به ایفای نقش لنگرگاهی پرداخته و امکان تخلیه سریع کشتی ها را فراهم می کردند.

در جای جای تاریخ نقل شده که شاه عباس به این دلیل فرح آباد را پس ازاشرف البلاد احداث کرده بود که فرح آباد با بندر و برخورداری از سواحل وسیع دریایی و آبراهه های طبیعی،بیشتر از بهشهر برای توسعه، توجیه اقتصادی داشته است و بعبارتی فرح آباد از قابلیت همزمان پایتخت فرهنگی و اقتصادی برخوردار بوده است.

صیدگاههای بزرگی در جنب این بندرگاه فعالیت می کردند که هنوز هم آثار تاسیسات و تجهیزات و خانه های مسکونی و اداری-سازمانی این صیادان حرفه ای را که غالباً مهاجر و عمدتاً آذری و گیلکی و گرجی بودند، می توان در آن سوی مصب رودخانه های مذکور ملاحظه کرد.

جالب اینجاست که بخشهای وسیعی از اراضی ساحلی این تاسیسات علیرغم همه تصرفات قانونی و غیر قانونی توسط دولتی ها و شخصی ها، هنوز هم باقی مانده و هم اکنون نیز قابل احیاء می باشد!


http://upload.parsiking.com/file3/1266845243.jpg


محل پپیشنهادی احداث بندر- فــــــــــرح آبــــــــاد


با تعطیلی بندر، شیلات، گمرک و تاسیسات جانبی و پیمانکاری های این سازمانها در فرح آباد، عملاً فرصتهای شغلی زیادی از بین رفت و فرح آباد رکورد دار بیکاری جوانان در منطقه شد و از آن تاریخ تا کنون شاهد اشتغالهای غیر تخصصی و بعضاً کاذب جوانان در فرح آباد و حومه بوده ایم.

باغبانی، ناجی غریقی،سرایداری، بلال فروشی، دستفروشی، تمشک فروشی، عکاسی دوره گردی، کرایه دادن اسب، کرایه دادن اتاق و سوئیت، نگهبانی پلاژها، اجاره پارکینگ، فروش و کرایه البسه شنا و دهها شغل ریز و درشت دیگر به اضافه مشاغلی که متعاقباً بوجود آمده،رئوس فعالیتهای شغلی جوانان فرح آباد را تشکیل می دهند که انصافاً حق آنها فراتر از این آوارگی ها و علافی هاست!

تا الان هر پروژه ای که در فرح آباد پیگیری می شد، بلافاصله با تاکید بر توسعه توریسم مانع از اجرای آن می شدند که ترجیحاً احداث پالایشگاه نفت در وسط مرداب بزرگ فرح آباد که چاه نفت در آن کشف و پلمپ شده و و به نفتی هم اشتهار دارد و نیز پترو شیمی را می توان نام برد! و اما حالا که صحبت از احداث کارخانه بازیافت زباله در ساحل فرح آباد است، مصرانه یادآور می گردد که تا دیر نشده، بجای احداث کمپوست، بندر بین المللی فرح آباد را احیاء کنید!

این پیشنهاد از این نظر منطقی تر جلوه می کند که احداث کمپوست در سواحل فرح آباد، هم با محیط زیست منافات دارد و اعتراضات جهانی و داخلی را به همراه دارد، هم بهداشت را تهدید می کند، هم توجیه اقتصادی ندارد، هم با توسعه توریسم ناسازگار است و هم اینکه فرح آباد بزودی شاهد کلنگ احداث شهرک مسکن مهر با ظرفیت ۳۰ هزار خانوار است که حداقل ۱۵۰ هزار نفر را بر جمعیت منطقه خواهد افزود و بندر،به بستری برای تولید فرصتهای شغلی و حل معضل اشتغال متقاضیان جدید شغل مبدل خواهد شد!

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه-۱۲/۱/۸۹


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مازندرانی 14 فروردين 1389
آقای رنجبر یه چیزی میگه ها - مگه قراره تو همه شهرهای ساحلی بندر احداث بشه
به جعرافیای اطراف ساری توجه کنید
1 - بندر امیرآباد کاربری تجاری-بازرگانی
2-بندر نکا بندر نفتی
3-جویبار بندر تجاری مصوب رئیس جمهور ودر مراحل پایانی مطالعاتی
4 - بندر ماهیگیری بابلسر
4-بندر فریدونکنار با موقعیتی مشابه امیرآباد
حالا این وسط ساری هم می خواد و این وسط بگیربگیر میشه
نا شناس 14 فروردين 1389
وقتی قرار میشه که از این ساحل زیبا،یک زباله دان بزرگ بسازند، بنظر شما آقای رنجبر چه پیشنهادی می بایست می داد؟!خدایی کدوم ساحل حقش و قدمتش بیشتر از فرح آباد هست؟! شما نمی دونین در فرح آباد چه غوغایی است،مردم خیلی تاراحتند! فرح آبادی که قرار بود شهر هدف گردشگری بشه، داره میشه زباله دان ساری و شاید هم شهرهای مرکزی مازندران! ضمناً بندر فرح آباد می تونه،بندر چند منظوره مسافربری و صیادی و تفریحی باشه! تازه ازدیاد بندر که مشکلی ایجاد نمی کنه! باقریان فرح آبادی
نا شناس 14 فروردين 1389
مقاله بسيار خوبي بود ،مسئولان شهرستان ساري و استان لطفا" همت بكنند و گامي بيشتر در جهت توسعه استان بردارند.
نا شناس 15 فروردين 1389
اقای رنجبر سپاسگزاریم اگر شیرد مرد مازندران مرحوم کردان زنده بود این
مهم محقق می شد ولی بااین مسولین ابی گرم نمی شه الکی دلتان را با این مسولین خوش نکنید( اصلاح طلب)
م. باقريان فرح آبادي 11 مرداد 1389
از متني كه تهيه فرموديد بسيار سپاسگزارم ، براي توسعه در شرايط زمان
بايد فرايندي را تعريف و پيشنهاد داد.كه انشاءا... اين مهم از نظر انديشمندان و دلسوزان منطقه دور نخواهد ماند
حمید 3 فروردين 1390
آقا سرتان را در د نیاورید- مسیولین ساری هیچ وقت فکر شهروندانشون نیستند چه از شهردار چه فرماندار-همشون به فکر جیب و منافع خودشون هستند.
nafiseh 14 شهريور 1393
سلام دوستان فرح ابادهمینجوریش عالیه

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.142 seconds.